Interviu – Adrian Popescu a ajuns cu Noaptea Târziu pe primul loc în YouTube România!


Iată un nou interviu cu un vlogger de succes, de data asta cu Adrian Popescu aka „Cuza” de la Noaptea Târziu. Proiectul fondat de el este în acest moment pe primul loc în topul YouTube România, la categoria Vlogging, adunând peste 1.3 milioane de abonați.

Trupa Noaptea Târziu s-a făcut remarcată prin parodiile pe care le-a creat și care au adus aproape 400 de milioane de vizualizări pe canalul de YouTube. Trupa a „dat” viralul anului pe YouTube în fiecare an din ultimii patru ani, conform YouTube Romania Rewind.

Felicitări pentru că sunteți pe primul loc în topul vloggerilor din România!

Mulțumim!

Se spune că este ușor să ajungi în top, dar mai greu este să te menții. Cum vedeți acum proiectul Noaptea Târziu și ce urmează?

Așa e… Noi vedem acest proiect din două puncte de vedere. La fel cum am început, avem aceeași pasiune și aceeași plăcere de fiecare dată. Pe de altă parte, poziția în topuri vine cu o presiune care ne-a făcut să devenim mult mai serioși, mult mai organizați. Iar asta intră într-un conflict cu pasiunea, arta, libertatea artistului care vrea să scrie când vrea, când are chef.

Proiectul cred că a ajuns la o maturizare: dacă la început a fost ca un „nou-născut”, acum deja se duce „la școală”. Și sperăm să îl ținem bine în școală pentru a se duce și „la facultate”. Cam așa vedem proiectul, ca pe o pasiune îmbinată cu o carieră.

Ați avut o strategie în spate pentru canal încă de la început sau ați început efectiv să faceți conținut?

Nu am avut nicio strategie la început. Strategii nu cred că avem nici acum, pentru că atât de volatil e mediul ăsta, încât nu poți să spui „știu sigur ce voi face peste un an”.

Nu poți să faci strategii de-alea clasice, bătute în cuie, pentru că nici nu apuci să termini de scris că deja s-a schimbat online-ul. Trebuie doar să fii atent, să ai simțurile ascuțite, să speculezi ce urmează să se întâmple, să vezi trendurile și să înțelegi despre ce trebuie să faci.

Dacă există o strategie, asta e strategia noastră: fii atent la ce se întâmplă în mediul online și înțelege industria în care lucrezi.

Care sunt principiile tale ca actor, regizor și creator de conținut?

Încerc, pe cât de mult posibil, să aduc o bună dispoziție publicului. Noi vrem să-i facem pe oameni să se simtă bine, să-i deconectăm de la problemele lor. Dar în egală măsură să nu uite de tot de problemele zilnice, pentru că tocmai din acest motiv facem parodii: să scoatem în evidență niște probleme ale societății, făcându-le amuzante, cu mesajul „așa nu”.

Încerc să influențez, dacă tot se folosește termenul ăsta de „influencer”. Sunt conștient de puterea pe care o am, nu numai eu, ci toți creatorii de conținut care au depășit 100.000 de abonați. Cam de la acest prag deja începi să devii relevant și publicul e atent la tine. Trebuie să fii conștient de puterea pe care o are cuvântul tău și trebuie să-ți măsori de 10 ori cuvântul înainte să-l zici undeva și să-ți faci un mindset astfel încât să știi că nu trebuie să instigi la lucruri negative.

M-am bătut eu cu mine multă vreme gândindu-mă la responsabilitate, pentru că în egală măsură voiam să fac caterintă pe YouTube, dar pe de altă parte voiam să fiu și un exemplu bun, să dau niște exemple pozitive. Cred că acum am găsit un echilibru – adică mă distrez, fac și glume, dar în egală măsură scot câteva aspecte importante în evidență.

Vloggerii de succes pot „distruge o generație”?

Mie mi se pare exagerat să zici „vloggerii distrug o generație”. O pot influența negativ, în anumite momente, punctual. Dar nu e responsabilitatea vloggerului să educe generația! E responsabilitatea părinților și a școlii!

Dacă părinții nu sunt atenți, dacă părinții nu le oferă o educație, niște exemple bune, asta nu înseamnă că revine datoria și presiunea pe umărul creatorului de conținut. Faptul că noi încercăm să influențăm înspre bine, asta e o alegere proprie. Dar de la a influența pe o perioadă scurtă în sens negativ până la a distruge o generație, mi se pare o diferență enormă.

Hai să ne uităm puțin în istorie: când a apărut B.U.G. Mafia, la fel zicea toată lumea – că muzica lor influențează tinerii în mod negativ. De fapt nu s-a întâmplat nimic rău! Oamenii care ascultau B.U.G. Mafia la 15 ani, acum sunt poate chiar directori sau profesori, poate au familii fericite.

Nu cred că ține de vloggeri să distrugă o generație. Cred că mai degrabă generațiile le distrug alții, în costume…

Astăzi, ce ar trebui să facă un nou creator de conținut pentru a aduce ceva în plus?

Nu cred că ar trebui să facă nimic, doar să fie autentic. Niciunul dintre vloggerii români nu a inventat nimic. Cu părere de rău spun asta! Niciunul dintre vloggerii români n-a inventat vreo roată sau n-a inventat alt foc.

Farmecul vloggerilor este autenticitatea! Pot vorbi 10 vloggeri pe același subiect și fiecare să aibă succes, pentru că fiecare are farmecul lui, fiecare are cuvintele lui, punctul lui de vedere și cred că asta-i toată frumusețea. Nu trebuie să inventeze formate noi. Trebuie doar să fie el însuși, să fie cât mai sincer.

Noaptea Târziu a fost și este ca o școală pentru voi, nu este doar distracție și umor…

Nu e distracție, asta e clar! Eu de multe ori am zis-o și în Q&A-uri. Unde e caterincă în față, e muncă susținută în spate. Am avut o grămadă de probleme, de piedici, de chestii pe care a trebuit să le învățăm rapid, că altfel ne depășea situația. Au fost momente tensionate, și nu mă refer la ore sau zile, au fost săptămâni bune de tensiune în care a trebuit să învățăm chestii. N-ai mai fost atent o perioadă și deja te-au luat chestiile prin surprindere, tot ce se-ntâmplă în momentul ăla.

În spate nu e atât de multă veselie, tocmai asta e chestia, pentru că asta observ la mulți vloggeri în momentul de față. Dacă tu arăți numai partea frumoasă a vieții tale, știind că nu e așa, la un moment dat obosești și asta mi se pare o mare greșeală.

Dacă ai norocul să te accepte oamenii cu bune și cu rele, ești un om de succes fără doar și poate.

Dar dacă încerci să le vinzi oamenilor doar o mască, în care tu ești fericit și toată viața ta e roz, la un moment dat obosești să faci chestia asta. În plus faptul că dai o impresie greșită asupra vieții tale poți să influențezi greșit și copiii vor deveni supărați, să se compare cu „masca” ta și să intre în depresie. Trebuie să arăți și chestiile din spate.

Care sunt miturile pe care toată lumea le crede despre vloggeri și social media care știi sigur că nu sunt adevărate?

Principalul mit neadevărat este că vloggerii ar fi fericiți tot timpul. Publicul vloggerilor are impresia că noi avem o viață „super wow”. Că ăla se plimbă în Mustang, că celălalt are nu știu câți bani, că altul nu știu cu ce vedete și-o arde. Arătând doar chestia asta, ai impresia că și după ce s-a oprit camera vloggerul se vede cu X-ulescu la cafea. Dar ei de fapt s-au întâlnit într-un mediu din întâmplare sau organizat strict pentru filmarea aia. Ăsta e un mit care cred că ar trebui înțeles de public. Vloggerii nu sunt cei mai fericiți oameni de pe pământ.

Cred că al doilea mit e că vloggerii fac foarte mulți bani.

Se fac bani mulți din YouTube?

Se fac bani din YouTube, nu putem să negăm chestia asta. Depinde de fiecare creator de conținut cum își alege contractele, depinde cât de mult se bagă în piața asta de publicitate, pentru că poți să faci o grămadă de bani în 2 ani și să-ți pierzi credibilitatea, poți să faci mai puțini bani, dar să-ți păstrezi credibilitatea, să-ți păstrezi publicul. Nu e niciun creator de conținut cu peste 50.000 de abonați care poate să spună că nu face bani. Face mult mai mult ca înainte. Adică să fim realiști. Unele dintre cele mai mici campanii sunt de ordinul sutelor de euro. Nu poate să-mi spună mie un puști de 15 ani că el câștiga mai mult înainte. Sunt copii care au vloguri și câștigă mult mai mult decât părinții lor. Ca și noi de altfel.

Vloggerii care spun că nu se câștigă și că nu sunt bani, sunt niște ipocriți. Poate încearcă să câștige o compasiune idioată a publicului și să spună că ei sunt săraci. Trebuie să ne asumăm faptul și să nu mai ascundem chestia asta.

Cât ați investit din banii câștigați de-a lungul acestor ani?

Suntem câțiva vloggeri care într-adevăr facem mai mulți bani decât restul, dar asta nu înseamnă că se traduce în mofturi, cluburi, restaurante cu icre negre. Toți banii ăștia se traduc în investiții: în camere video, în aparatură, în haine și figurație. Spre exemplu, noi am investit în studio peste 80.000 de euro. Adică de la un studio audio independent, cu tot ce-ți trebuie, de la microfoane până la calculatoare și camere, lumini. Chiar acum trei luni am cumpărat patru lumini cu 9.000 de euro.

Cred că așa trebuie să facă orice vlogger conștient și matur. Să reinvestească banii câștigați din vlogging.

Pentru că e absurd să te fi apucat de vlog acum 6 ani și tu să filmezi cu aceeași cameră. În primul rând îți bați joc de public. Nu cere nimeni 8K, nu cere nimeni regii și nu știu ce încadraturi, dar totuși, măcar respectă-te și respectă-ți publicul și fi măcar în pas cu minimul tehnologic din perioada aia! Iar asta înseamnă investiții.

În primul rând te ajută și psihic, când te uiți în spate și vezi progresul. Ce-ai în jur și cu ce-ai început. Noi am început cu o cameră împrumutată și cu un material verde, care era un material textil, nu era chromă. Am reușit în anii ăștia, aproape tot ce am câștigat să băgăm în aparatură.

Am progresat eu ca om. Am învățat să montez mai bine, am învățat să lucrez cu 6 tipuri de camere, am învățat să pun luminile, am învățat să trag niște voci în studio și să le trimit la mix/master… Lucruri pe care am fost nevoiți să le învățăm și cred că există un primul rând un progres personal.

A durat mult până v-ați organizat?

A durat foarte mult. În primul rând a durat mult până ne-am dat seama la ce e bun celălalt, la ce e bun fiecare dintre noi. Când am început proiectul și multă vreme făceam toți același lucru și oboseam toți în egală măsură și ne frustram pentru că aveam 10 chestii de făcut și eram toți 3 pe același loc. A durat foarte mult să ne dăm seama că unul e bun pe producție, altul e bun pe tehnic, celălalt e bun pe scris. Aveam pretenții eu pe scris și poate băieții nu aveau inspirație în ziua aia, ei aveau pretenții să aduc oameni și eu nu aveam chef să sun în ziua aia și tot așa. Și am zis că cel mai bine ar fi să ne delimităm toate sarcinile astea și de când le-am delimitat s-au redus și tensiunile între noi. Nu am avut niciodată tensiuni mari, dar nu există echipă în care să nu fie o ceartă. Au fost certuri la noi, fix pe tema asta: „De ce-ai venit cu mine și nu te-ai dus să faci aia?” Și când am stabilit că Emi e bun pe producție, Cucu e bun pe filmare, iar eu mi-am asumat responsabilitatea scrisului, a fost ok. Facem împreună un scenariu, punem toate ideile cap la cap.

O chestie care s-a dovedit a fi adevărată în acești ani de vlogging pe care nici măcar n-o bănuiai?

Aș putea să spun că un mit care s-a dovedit a fi adevărat e și-o sintagmă, un motto: fii tu! Cu cât te îndepărtezi mai mult de tine în zona de vlog, cu atât publicul simte, obosești mai repede și n-o să mai ai niciun rezultat. Sau cel puțin nu la fel de sus cum îl aveai sau cum ți-ai dori să-l ai. Cred că cel mai bine ar fi să fii tu. Dacă tu vrei să zici o chestie într-un moment, zi-o, că nu-ți taie nimeni capul! E normal să nu fie toți oamenii de acord cu tine, e normal să intrii și-n anumite zone de contradicție, polemică, dar fii tu!

Parodiile Noaptea Târziu sunt de fapt vloguri în versuri și muzical. Noi așa le vedem.

Pe parodii noi suntem vloggeri, nu suntem cântăreți. Oamenii nu trebuie să ne perceapă pe noi ca pe niște cântăreți. Nu pot să mă compar cu Randi sau cu Smiley. Oamenii ăia au făcut studii în domeniul ăsta, oamenii ăia știu ce fac și nici ei nu pot să se compare cu noi pe vlogging. Îi dau lui Smiley camera și sunt convins că n-o să scoată un vlog interesant cum îl scoatem noi, dar nici eu n-o să compun niciodată o piesă ca a lui. Și fix pe chestia asta ne-am dat seama că vlogul nostru muzical, în versuri, e fix de cum gândim noi. Chiar dacă intră în contradicție cu părerile maselor. Ești pe canalul meu, pe conținutul meu, pe ideile mele. Nu-ți convine, pleacă! Nu-ți convine, înjură-mă, că se practică și chestia asta!

Mie un exemplu de sinceritate mi se pare Codrin Bradea. Dacă vrea să scoată 30 de gameplay-uri, le scoate, dacă vrea să scoată 20 de Q&A-uri, le scoate. El s-a și identificat în tipul ăsta de conținut, pentru că e și foarte important să-ți consolidezi o nișă.

Pe lângă faptul că trebuie să fii tu, trebuie să te identifici. Să cunoști cam în ce zonă, să nu faci așa în toată sfera vlogului, să fii ca o bilă în mișcare… Să vezi ce-ți place cel mai mult să faci și să vezi cu ce a rezonat publicul cel mai bine.

Noi când am venit cu parodiile nu eram singurii. Se făceau parodii. Făceau comedianții vechi, făceau Sergiu și Andrei, de exemplu. Noi am venit și am fost cei mai buni.

N-am inventat noi parodia în România, dar am fost cei mai buni și acum e nișa noastră.

O să vină alții și mai buni ca noi, sunt convins! Orice început are și un sfârșit. Îi aștept, dar să fie mai buni ca noi. Aștept artiști buni pe zona asta, pentru că doar așa există progres. Când ești singur și nu ai niciun fel de concurență, ajungi la momentul ăla în care-ți spui „da, ok, sunt bine…”. Aia-i moartea creației, a ta ca și nume, brand, ca artist. În momentul în care vine o concurență și ești într-un stres permanent, din ăla constructiv, atunci clar o să ai o viață lungă.

Dacă sunt mai mulți, te și uiți la ce face celălalt…

Asta zic, e un stres constructiv. Nu e o chestie de „hate”. Niciodată n-o să gândim așa. Dar te apuci și încerci să fii mai bun. Nu mai scrii versurile în 2 minute, le scrii în 20, pentru că te gândești de 10 ori. Chiar dacă sună ciudat, eu mi-aș dori să apară tipi care să facă parodii și să fie buni, cu care să ne batem. Ca în fotbal. Dacă ești singura echipă de fotbal, ești cea mai bună și cea mai proastă în același timp.

Dă-mi 3 exemple de creatori de conținut online din piața internațională, pe care îi admiri. La cine să dau Subscribe pe YouTube?

Eu nu prea mă uit la alți creatori de conținut. Partea bună în această „izolare” a mea e că nu sunt influențat de ce fac alții și nu copiez inconștient un concept pe care deja l-am văzut la alții.

Da, mă uit rar și când zic rar înseamnă că mă uit la jumătate de episod o dată la 5 luni, la Liza Koshy. E super creativă tipa, super expresivă, are niște vloguri foarte bune. Mă uit la PewDiePie de când și-a schimbat contentul și vine și cu părerile lui și e mai hater așa, îmi place mai mult decât măscăreala pe care o făcea la început cu jocuri. M-am uitat o bună perioadă la Logan Paul. Acolo mă uit strict tehnic. Logan Paul e un produs creat, nu este un vlogger din punctual meu de vedere. Tot ce se întâmplă acolo e complet artificial. Faptul că a făcut 12 milioane de abonați într-un an cred că ar trebui să ne spună ceva. Nu e om atât de carismatic încât să reușească chestia asta. Sunt strategii, oamenii au identificat niște dorințe ale publicului și anume la el a funcționat super bine opulența: casă de 10 milioane, mașină de 1 milion, ceas Rolex, tot felul de chestii de-astea și le bagă foarte bine în vlogul lui.

Uneori e bine să vezi ce se face în afară, că poți să speculezi niște trenduri care vin din exterior, lucru pe care îl fac în special Frații Munteanu. Ei sunt niște puști super buni, super carismatici, dar majoritatea contentului lor se bazează pe trenduri din State, ceea ce nu e un lucru rău. Ei sunt oamenii care fac legătura între State și România. Dacă au făcut-o Frații Munteanu, înseamnă că e trendy în America. Sunt și carismatici, li se potrivește perfect contentul.

În ce direcție merge online-ul românesc? Care sunt predicțiile tale?

Online-ul românesc merge cu viteză în câteva direcții bune. În primul rând mă aștept să apară niște reglementări nescrise și scrise.

Cele nescrise vor fi niște criterii ale publicului, de selecție a vloggerilor. Acum fiind foarte mulți creatori de conținut, foarte mulți copii super talentați, deja publicul începe să-și creeze afinități puternice și-ncepe să-și dea seama ce zonă de divertisment îi place mai mult. Bineînțeles că și eu mă uit la ProTV, dar mai dau și pe Antena 1. La fel și la YouTube. Normal că se uită poate mai mult la Noaptea Târziu și se uită și la Selly sau și la Bianca Adam și tot așa. Se vor crea afinități asupra unei zone de conținut, nu asupra unor creatori de conținut.

În al doilea rând cred că vor apărea niște reglementări scrise, în primul rând făcute de YouTube! YouTube e dezamăgitor în ultima perioadă, de la platforma aia liberă în care puteai să faci orice acum câțiva ani, ușor-ușor au băgat tot felul de termeni și condiții și au făcut tot felul de experimente care încep să îngrădească foarte mult platforma.

Și dacă tot vorbeam de bani, cred că și piața publicității va avea niște reguli mult mai stricte și mai clare. Acum nu contează cât de credibil ești ca artist. Brandurile se asociază orbește, de foarte multe ori, cu vloggeri care nu au nici un an de activitate. Nu vreau să fie interpretată ca o frustrare a mea, noi avem în primul rând brandurile cu care lucrăm și ne înțelegem bine cu acești parteneri. Dar unele branduri se aruncă orbește la creatori de conținut care nu au nici un an, investesc o grămadă de bani în campaniile cu ei și nu se gândesc că poate peste 6 luni n-o să mai fie. Mulți din oamenii de publicitate încep să-și pună întrebările astea: „Ok, ai cifre, dar m-aș asocia cu tine?”

Cred că vom vedea o schimbare majoră în lumea vloggingului în următorii ani. O să fie o selecție dură în zona asta de vlogging, din cauza banilor din publicitate.

Dacă ai avea un banner mare în Piața Victoriei, pe care milioane de oameni l-ar vedea zilnic, ce ai scrie pe el? O singură frază.

„Abonează-te la Noaptea Târziu!”.

Surse foto: Facebook.com/pg/NoapteaTarziuRO.Cuza, Instagram.com/cuza.nt și Instagram.com/noapteatarziu.ro.