Interviu Livia Iusan cu Florin Grozea


În momentul în care ți-a venit ideea de a face o agenție, erai deja cunoscut de o țară întreagă datorită proiectul Hi-Q, a propriului blog, a site-ului eOk.ro. Cu toate acestea, Hit Yourself era, atunci, într-un domeniu relativ nou pentru tine: Influencer Marketing. Cum te-ai hotărât să-ți faci propria agenție și ce te-a motivat să faci această trecere?

Totul a pornit cu blogul personal, în 2006. Era preistoria Social Media în România. Lansarea lui a adus atenția unor profesioniști din cu totul altă industrie decât cea în care eram eu, ca artist în trupa Hi-Q: industria digitală. Apoi au urmat conferințele la care am fost invitat să vorbesc, micile startup-uri online pornite de mine alături de alți parteneri, iar în 2013 am lansat prima mea carte „Hit Yourself – 100 de idei de la pasiune la marea lovitură”.

Cartea mi-a cimentat un brand personal la intersecția dintre Showbiz și Digital. Fiind o carte de specialitate, plină de informații și link-uri, am ajuns să fiu văzut ca un profesionist care are experiența necesară în noua lume Social Media care abia apăruse. Așa că mi-am deschis propria firmă – o mică agenție digitală dedicată artiștilor. De la artiști cântăreți la artiști online a fost doar un pas.

Care sunt cele mai mari schimbări care s-au produs în Influencer Marketing în acești 6 ani? Cum arătau lucrurile când ai început și ce s-a îmbunătățit până în prezent?

S-au shimbat extrem de multe lucruri din 2013 în 2019! Platformele Social Media s-au înmulțit și s-au rafinat. Am trecut de la Hi5, Neogen și forumuri, la Facebook și YouTube, apoi la Instagram, WhatsApp și TikTok. Artiștii încercau să vândă CD-uri și să se promoveze la TV, iar acum majoritatea distribuției și comunicării se face în online și prin online. Timidele încercări de a implica trupe și cântăreți de succes în campanii online s-au transformat într-o industrie cu mii de Influenceri și Creatori, estimată la aproape 10 milioane de euro anual (în România).

Din punctul meu de vedere, totul s-a îmbunătățit în acești 6 ani: artiștii și creatorii sunt mai conștienți de puterea lor și o folosesc zi de zi, label-urile și agențiile înțeleg mai bine rolul lor în ecosistem, managerii și patronii sunt deschiși să facă proiecte curajoase care implică artiști.

Cum au văzut oamenii din jur trecerea ta de la viața de artist la omul din spatele artiștilor?

Când am lansat cartea „Hit Yourself”, care a fost prima carte românească de specialitate dedicată industriei muzicale, cei din jur m-au felicitat și mi-au spus „Normal că TU ai făcut asta!”. Cartea, agenția, conferințele – toate au părut firești pentru mine și pentru prietenii mei. Trecerea nu a fost bruscă (încă aveam concerte și emisiuni cu Hi-Q când deschisesem agenția) și nu a fost nici ușoară (pentru că majoritatea campaniilor publicitare din România erau offline, nu online), dar mi-am ascultat intuiția. Și mă bucur că am făcut acest drum! De multe ori mă simt mai în largul meu în ședințele de creație cu clienții și agențiile decât în culisele unui concert.

Ai lucrat alături de mulți artiști români, ai văzut industria muzicală și zona de Influencer Marketing crescând, ai luat parte la multe campanii creative, ai prezentat diferite evenimente, ai scris o carte… Care este cel mai satisfăcător lucru de până acum?

Muzica și Publicitatea par domenii diferite, nu-i așa? Ei bine, nu sunt atât de diferite pentru mine. Acum 15 ani lucram în studio cu artiști talentați, în care eu credeam înainte să dea lovitura și să devină celebri. Acum fac același lucru la agenție – tot cu artiști talentați (care se numesc acum Creatori Online sau Influenceri), tot investind în talente, tot construind produse creative.

Am cea mai mare satisfacție în momentul în care un puști pe care pun pariu devine MARE. Adică popular, respectat, iubit. Mi s-a întâmplat în muzică cu Marius Moga, cu Smiley, cu UNU și TNT, cu Gabriel Huiban și Silviu Păduraru. Mi se întâmplă și în Social Media cu Tequila, Radu Constantin, BiBi, Florentin Hriscu. Să fie clar: nu sunt EU cel care „construiește” vedete, acești artiști merită succesul datorită talentului și ambiției lor, dar sunt bucuros când pot spune „Am fost acolo la început și am crezut în ei când nimeni nu credea”.

În general, când lucrezi cu oameni creativi, pot apărea diverse situații, iar programul de lucru de cele mai multe ori nu este unul fix. Cum te organizezi? Dar, mai important, cum reușești să rămâi productiv?

Sunt pasionat. Pasiunea mă face să văd totul ca o joacă, nu ca o muncă. Din acest motiv nu mă deranjează dacă fac proiecte vineri la 9 seara sau dacă trebuie să corectez contracte duminică la prânz. Știu că fiecare cărămidă solidă ajută la construcția unei clădiri înalte.

Care este partea cea mai frumoasă în a fi antreprenor, dar cea mai grea?

Partea frumoasă este că nu am șef, nu am program fix, nu am limite. Partea grea este reversul medaliei: nu am șef, deci totul stă pe umerii mei; nu am program, deci muncesc mai mult decât orice angajat; nu am limite, deci trebuie să construiesc singur un drum prin câmp.

De-a lungul timpului ai împărtășit multe dintre cunoștințele tale pe blogul personal, floringrozea.com, iar de câțiva ani pe blogul agenției Hit Yourself. Ce te motivează să faci asta?

La început era doar dorința mea de a spune lumii ce se află în spatele poveștilor de succes. Vorbeam despre culisele trupei Hi-Q, câtă muncă și câte eforturi există în spatele a 4 minute de muzică… ușoară.

Apoi am realizat că scrisul îmi organizează MIE gândurile și îmi cristalizează MIE planurile. Scrisul este la baza oricărui proiect, la baza oricărei afaceri și al oricărui produs – înainte să pornești o campanie publicitară, trebuie să scrii un brief; înainte să ai un SRL, scrii un plan de afaceri; înainte să lansezi o aplicație mobilă, scrii concepte și algoritmi. Totul începe cu scrisul, iar dacă ai scris mii de articole, cum am făcut eu, ți-e mai ușor să pornești un proiect. Orice proiect.

În sfârșit, articolele de informare și educație pe care le propune Hit Yourself pe blogul agenției fac parte din eforturile de a promova expertiza noastră. Dacă vrei să fac un arc peste timp: așa cum cartea m-a poziționat pe mine ca expert în industria muzicală, așa articolele Hit Yourself poziționează echipa noastră ca expertă în marketingul online.

În ce direcție merge Influencer Marketing-ul în România?

Sunt trei direcții importante pe care le văd:

a. Micro Influenceri, Nano Influenceri și creatorii din nișe. Asta înseamnă că vom vedea din ce în ce mai puține campanii cu vedete „clasice” (cântăreți celebri, vedete TV, actori de film) și o extindere spre Long Tail.

b. Atenția mai mare pe date și statistici. S-au dus vremurile din „Vestul Sălbatic” când toată lumea alegea Influenceri „din auzite” sau pe simpatii. Asta înseamnă mai multă matematică și statistică, mai puțin subiectivism.

c. Automatizarea proceselor. Ca un rezultat firesc al primelor două trend-uri de mai sus: când ai nevoie de zeci-sute de creatori/parteneri pe an, din zeci de nișe și platforme, doar cu un software poți scala munca și optimiza costurile.

În prezent mediul online joacă deja un rol important în majoritatea domeniilor de activitate din România. Cum putem să fim mai umani folosind tehnologia?

Investesc zilnic în tehnologie, am un startup digital care își propune chiar asta: automatizarea campaniilor online – www.MOCAPP.net.

Cu fiecare software pe care îl adopt azi, poate mâine un om își pierde locul de muncă. E o realitate și o evoluție pe care nu o putem opri, nici dacă am vrea. Așadar pariez zilnic pe Inteligența Artificială, dar nu pentru că pun preț mai mic pe Creativitatea Umană. Ci dimpotrivă! Vreau să dau „roboților” toate acțiunile repetitive și plictisitoare pe care oamenii nu au chef să le facă, pentru ca eu să mă concentrez pe ceea ce e cu adevărat important în meseria mea: emoția pe care o aduc oamenii creativi.

Nu ne pierdem umanitatea dacă punem roboții la muncă, ci scăpăm de acele sarcini care oricum nu erau la înălțimea minții și sufletului uman. Ne eliberăm de „birocrație” și ne putem concentra pe scopul pentru care Universul ne-a creat: să fim la rândul nostru Creatori.